Guatr, tiroit bezinin anormal bir şekilde gözükmesiyle meydana gelen bir hastalıktır. Tiroit bezi boynumuzun ön tarafında bulunan bir organdır.

Metabolizma ve beyin üzerinde aktif rol oynayan tiroit hormonlarının salgılandığı yer tiroit bezidir.

Guatrların yapısal ve işlevsel bozuklukların iyileştirilebilmesi için uygulanılan tiroit bezinin cerrahi olarak yapılması işlevine guatr cerrahisi denmektedir.

Guatr ameliyatı tiroid bezi kanseri ve tiroid bezinin diğer organlara baskı yapması sonucunda uygulanmaktadır.

Tiroid bezinin tamamının veya bir kısmının çıkarılmasının ardından atom tedavisi olarak bilinen radyoaktif iyot tedavisi, tedavi sürecini devam ettirmektedir.

Guatr cerrahisi kanser hastalar için temel tedavi yöntemi olarak kullanılmaktadır. Hasta tedavi sonrasında nefes alıp verme işlemini daha rahat bir şekilde gerçekleştirecektir.

Guatr Cerrahisi Çeşitleri Nelerdir?

Guatr tedavisinde ilaç tedavisi ve radyoaktif iyot tedavi kullanılabilir. hastada hormon eksikliği gözlemlendiyse hormon ilaçları kullanılmaktadır.

Tam tersi hormon artışına bağlı tiroit hormonunu engelleyecek radyoaktif iyot tedavisi kullanılmaktadır. Cerrahi tedavilerde tiroit bezinin bir kısmı çıkarılmaktadır.

Guatr cerrrahi aşamasında kararı hastanın hormon düzeyi, kanser varlığı ve solunum bozukluklarına bağlı yutma bozuklukları vermektedir.

Guatr Hastalığı Nasıl Tedavi Edilir?

Guatr tanısı öncelikle fiziki bir muayene sırasında tiroit bezinin elle hissedilmesi sonucu teşhis edilir.

Tedavi guatrın neden olduğuna ve hacmine göre farklılık göstermektedir. Hasta tedaviyi gerektiren şartlar için uygun olduğu vakitte yani hastanın hormonal durumları olması gerekenden farklı durumdaysa ameliyata başlanabilir.

Hormonal durumda zehirli guatr tespit edildiği anda hemen ameliyata başlamak doğru değildir. Burada öncelikli olarak gerekli ilaç tedavileri ile hormon seviyeleri normalleştirilmelidir.

Bu ilaç süresi bazen birkaç haftayı bulurken bazı durumlarda sık görülmemekle beraber bir kaç ay sürebilmektedir.

Hastanın ameliyat gününden 24 saat öncesi hiçbir şekilde gıda almaması gerekmektedir. Sıvı gıdalarda buna dahil edilmektedir.

Öncelikle guatr tanısı konmuş hasta genel anestezi yöntemi ile uykuya hazırlandırılır. Boynun ön yüzüne kesi konarak operasyona başlanılır.

Tiroit bezinin bulunduğu damarlar bağlanıp kesilerek, bezin ya tamamı ya da bir kısmı çekip çıkartılır. Bu tamamen hastalığın kötü huylu olması ile ilgilidir.

Ameliyat sırasında ses sistemlerinin hasar görmesi engellenir.

Guatr Hastalığı Belirtileri Nelerdir?

Guatr hastalığının belirtileri hastadan hastaya değişiklik göstermektedir. Kimi hastalarda hiç belirti göstermeden ilerlerken bazı hastalarda boyunda ödem oluşması kimi hastalarda da yutma güçlüğü, nefes darlığı, kuru öksürük gibi rahatsızlıklarla kendini göstermektedir.

Kilo alma, sürekli uyku isteği, ciltte kuruma, uyuşukluk, halsizlik, kabızlık, saç dökülmesi gibi faktörler tiroit bezinin az veya çok hormon salgılanmasına bağlı oluşan belirtilerdir.

Hormonun fazla salgılanması durumunda ishal, bulantı ve sinirlilik gibi rahatsızlıklar belirtilere takviye edilebilir.

Yukarıda anlatılan durumlar yaşandığında iç hastalıkları hekimlerine müracaat edilmelidir.

Guatr Cerrahisi Yan Etkileri Nelerdir?

Guatr ameliyatının en önemli yan etkisi vardır:

• Ses tellerinin kısılması,
  • Kandaki kalsiyum seviyesinin azalmasıdır.

Ses tellerinin zedelenmesini önlemek için ameliyat öncesinde sinir tellerinin bulunması ve sinire temas ettirmeden guatırın çıkartılması sağlanmalıdır.

Deneyim gerektiren bir cerrahi yöntemdir. Kan kalsiyum durumlarını düzenleyen paratiroid bezleri ses telleri gibi guatıra yakın bölgede muhafaza edilmektedir.

Bu bezlerin zedelenmesi ameliyat sonrası bezlerin işlevini görmesini durdurmaktadır.  Bu durumda ses tellerinde olduğu gibi geçici bir niteliktir.

Guatr Hastalığı Öldürür mü?

Tiroit hormonlarının salgılanması için tiroit bezlerine ihtiyaç vardır. Tiroit bezlerinin yüksek miktarda salgılanması durumunda graves hastalığı denilen bir hastalık oluşmaktadır.

Tiroit hormonları vücut üzerinde metobolizmanın ayarlanması, enerji üretiminin yerine getirilmesi ve vücut ısısının ayarlanmasında önemli işlevlere sahiptir.

Bu işlevlere bağlı olarak graves hastalığı hormanları dengesiz salınımında vücuttaki işleyişleri bozmaktadır.

Bu hastalık her yaşta görülmekle beraber 40 yaş ve altında daha sık görülmektedir. Önlem alınmadığı takdirde vücutta bir başka hastalıklara yol açarak ölümcül hastalıkları doğurabilmektedir.

Guatr Cerrahisi Sonrası Nelere Dikkat Edilmelidir?

• Guatr hastası cerrahi müdahaleden bir kaç saat sonra kendine gelmektedir.
  • Aynı şekilde bir kaç saat sonra konuşabilir ve gıda tüketimini gerçekleştirebilir.
  • Hareket etme, yürüme gibi işlevler normal bir şekilde devam edebilir. Hastalar ameliyattan sonra şiddetli bir ağrı yaşamaz ve herhangi bir travmaya maruz kalmaz.
  • Hasta ameliyattan bir gün sonra hastaneden ayrılabilir. Cerrahi operasyonu yaşayan her hasta etkin ve nitelikli bir tedaviden sonra aynı zamanda hastalığın tekrar etme durumu düşük ihtimalle vardır. Burada dikkat edilmesi gereken husus guatr bezi tamamen çıkarılıyorsa eğer hastanın ömrü boyunca ilaç kullanmasıdır.
  • Ağrı kesici ve antibiyotikler doktor önerisi ile kullanıma başlanmalıdır.
  • Kıyafetlerin yaraya teması engellenmelidir.
  • Doktor tarafından söylenilen günlerde ek muayenelere gelinmelidir.
  • İlerleyen günlerde kesi alanlarına özen göstermek gerekmektedir. pansuman ve dikişler doktor tarafından yapılmalıdır.
  • İyileşme tam olarak gerçekleştiği takdirde banyo yapma ve duş alma faaliyetleri sağlanmalıdır.
  • Boyunda ağrı olduğu takdirde yumuşak, küçük dilimlere ayrılmış gıdalar ve sıvılar tüketmek yerinde olacaktır. Yemek yerken yavaş yemek ve ara ara sıvı içecekler yolu ile yutkunmanın kolaylaştırılması sağlanmalıdır.

Guatr Cerrahisi Riskleri Nelerdir?

Guatr ameliyatı sonrası iki ana risk vardır. Bu riskler aşağıdaki gibi sıralanmaktadır:
1. Ses tellerine ulaşan sinirlerin hasar görme riski,
2. Tiroid bezi yakınında bulunan paratiroid bezinin hasar görmesidir.

Dünyada bu risklerin görülme ihtimali oldukça düşük ve % 1 civarıdır. aynı zamanda yine çok düşük olarak sesle ilgili değişimler gözükmektedir.

Vücutta kalsiyum oranının düşmesi, Paratiroid bezinin çalışmaması ve kalpte kasılmalar ikincil yan riskler olarak karşımıza çıkmaktadır.

Alanında uzman iç hastalıkları hekimi bu riskleri operasyon öncesinde hastaya tanımlamakla yükümlüdür. Guatr izi ameliyattan genellikle 6 ay sonra belirsizleşmektedir.

Doktorun dikkat etmesi gereken oluşabilecek en küçük riski dahi önlemek amacıyla cerrahın iz bırakmamak amacıyla ameliyatın sonlanmasına özen göstermektir.

Çünkü  guatr ameliyatı sonrasında genellikle iz kalmamakla beraber küçük biz iz kalma durumu gözlemlenmektedir.

Guatr Cerrahisi Kimlere Yapılır?

Dış görünüşteki beğenilmeme arzusunun yanı sıra guatrların çoğu hafif olarak hastaların ve hekimlerin karşısına çıkmaktadır.

Tiroit bezinin genişlemesi durumunda tiroit bezinin yakınındaki organlara zarar verebilir ve yutma, konuşmayı ve nefes almayı engelleyebilmektedir.

Bu gibi zararları engellemek amacıyla guatr hastalığı olan her yaş grubunda cerrahi müdahale uygulanabilir.

• Boyun üzerinde rahatsızlık verici baskı yapan ve ilerlemiş tiroit bezlerinin olduğu hastalara,
  • İlaç tükettiği halde tedavisi bitmemiş, ilaçtan verim alınamayan hastalara,
  • Kanser riski bulunan hastalarda,
  • Boyun kısmında ödem bulunan hastalara guatr cerrahisi yapılmaktadır.

Guatr Cerrahisi Sonrası Nasıl Beslenilmelidir?

Guatr cerrahi müdahale sonrasında sulu, yumuşak ve blenderden geçirilmiş gıdalar tüketilebilir. Hasta blender ile parçalanmış yemekleri daha kolay tolere etmektedir.

Guatr Cerrahisi Sonrası Ses Kısılması Ne Zaman Geçmektedir?

Tiroid bezi ameliyatı ses tellerine yakın organda yer aldığında bazı durumlarda ses kısılması gerçekleşebilmektedir. Bu durumda doktorun mutlaka haber edilmesi gerekmektedir.

Ses tellerine zarar vermemek adına az konuşmaya dikkat edilmeli, sıcak ve soğuk yiyecek, içeceklerden uzak durulmalıdır. Geçici olan bu ses kısıklığı guatr ameliyat sonrası 1 ay – 1 yıl arası içerisinde düzelmektedir.

Guatr Cerrahisi Sonrası İyileşme Süreci Nasıldır?

Hasta taburcu olduktan sonra 1 hafta ile 10 gün içerisinde guatr hastalığı iyileşme süresi gerçekleşmektedir.