Karaciğer hastalığı olarak belirlenen karaciğer yağlanması karaciğerde bulunan hücrelerde normalden fazla olan yağ birikmesi olarak ifade edilebilir Karaciğer yağlanmasının ne kadar olduğu ise kişinin sağlığı için önemli bir faktördür.

Karaciğer yağlanmasının artması kişide karaciğerde iltihaplanmaya da neden olabilmektedir. Karaciğer yağlanması sonrasında yaşanan iltihap durumu ise organın fonksiyonlarında azalmalara sebep olmaktadır. Karaciğer yağlanmasının diğer bir adı ise hepatik steatoz olarak bilinir.

Kanın temizlenmesinde ve yiyeceklerden elde edilen besinlerin işlenmesinde yardımcı olan karaciğer da az miktarda yağ yer almaktadır. Fakat bu yağ da artışın olması sağlıklı bir organ olarak faaliyet göstermesine mani olur.

Karaciğer yağlanması yaşanan sorunun nedenini bağlı olarak farklı olarak ifade edilir. AFLD alkol kullanımının sık olduğu hastalar için verilen karaciğer yağlanmasının adı olmak ile beraber NAFLD ise alkole bağlı olmayan karaciğer yağlanmasıdır.

Karaciğer dokusunda oluşan yağlanmanın artması durumunda iltihaplanma da görülebilmektedir. Karaciğer skarlaşması olarak ifade edilen durum yara dokusunun da meydana gelmesidir. Karaciğer skarlaşmasının artması ise siroz hastalığına neden olup hayati riskin oluşmasına da sebep olabilmektedir.

Alkol sebebi ile oluşmayan karaciğer yağlanması hastalıklarında ise agresif özelliğe sahip olan NASH yani Steatohepatit görülebilir. Bu durumun yaşanması ise alkole bağlı olan karaciğer yağlanması ile benzeyen özellikte olup hastada karaciğer yetmezliği sorunun yaşanmasına sebep olabilmektedir.

Karaciğer Yağlanmasının Sebepleri Nelerdir?

Karaciğer yağlanmasının nedenleri karaciğer dokusunda yağın çoğalmasına etki eden yağ üretiminin artması ve bu yağ üretiminin de vücutta yeterince metabolize edilmediği durumlardır.

Karaciğer alanında biriken yağ dokusu farklı sebeplere bağlı olarak gelişim gösterebilmektedir. Karaciğer yağlanmasının en bilinen sebepleri arasında çok fazla alkol tüketimine yer açma vardır.

Karaciğer yağlanması alkol almayan ya da az tüketenlerde ise daha az rastlanan bir durum olmak ile beraber yaşanmaz demek de doğru olmaz. Obezite yani aşırı kilolu olma, kandaki yüksek şeker oranı ve insülin direnci de karaciğerde yağlanma sorununa sebep olabilir. Yüksek kolesterol ve yüksek yağ oranı da karaciğerde yağlanmanın yaşanmasına etki eder.

Daha az rastlanmak ile beraber hepatit C, gebelik, ani ve hızla kilo verme, çeşitli ilaçların yan etkileri, bazı toksinlere kişinin maruz kalması da karaciğer de yağlanmaya neden olabilir.

Karaciğer Yağlanmasının Belirtileri Nelerdir?

Karaciğer organının dokusu içinde gelişim gösteren yağlanma karaciğer yağlanması olarak ifade edilir. Alkole bağlı olan ve olmayan olarak iki tür olarak da karşımıza çıkmaktadır.

Karaciğer yağlanması sorunu birçok kişide belirti vermemek ile beraber genel tarama ya da tetkikler sırasında belirlenebilmektedir.

Karnın sağ üs tarafında beliren şiddetli ağrı karaciğer yağlanmasının belirtisi olarak sunulmak ile beraber hastanın kendini aşırı yorgun hissetmesi de belirtiler arasında bulunur. Karaciğer yağlanmasına rastlanan kişilerde kaşıntı da görülebilmektedir.

Karıştı ile beraber gelişen kızarıklarda karaciğer yağlanma belirtileridir. Ciltte oluşan pullanma da karaciğer alanında gelişen sorunun habercisi olup siroz belirtisi olarak da bilinir.

Karaciğer yağlanması belirtileri arasında aynı zamanda kilo kaybı, iştahsızlık, yorgunluk, burun kanaması, halsizlik, cilt ya da gözde sarı renk oluşumu, karın ağrısı görülebilmektedir. Bunun yanı sıra bacaklarda şişme, karındaki şişlik, erkeklerde meme de büyüme ve kafa karışıklığı da karşılaşılan belirtiler içinde bulunmaktadır.

Karaciğer Yağlanması Tanısı Nasıl Konulur?

Karaciğer yağlanması tanısı için öncelikle hekim tarafından yapılacak olan fiziki muayene yer alır. Hekim aynı zamanda kişi tarafından belirtilen belirtilere yer açar. Hekim aynı zamanda hastanın aile öyküsünde karaciğer hastalığının olup olmadığını ve alkol tüketimi hakkında da bilgi alır.

Bunların yanı sıra hastanın farklı hastalıkları var ise ya da karşılaştığı hastalıklar ile ilgili de bilgi alır.

Karaciğer yağlanması tanısında hekim tarafında yapılacak olan fiziki muayenede gerçekleştirilecek olan karna baskı uygulaması ise karaciğer de iltihabın olup olmadığının belirlenmesidir.

Bunun yanı sıra karaciğer de büyümenin olup olmadığı da hekim tarafından belirlenebilir.

Karaciğer yağlanması tanısında hekim ilgili kan testlerini talep eder. Talep edilen kan test sonuçları ile beraber karaciğer yağlanması hakkında bilgi edinilmiş olur.

Karaciğer enzimleri ile ilgili olarak yapılan araştırmada değerlerin yüksek çıkması karaciğerde iltihabın varlığına da işaret edebilmektedir.

Karaciğer yağlanması sonrasında iltihap ile ilgili de bilgi edinmek için hekim bilgisayarlı tomografi, , MR testlerine yer açılmak ile beraber karaciğer üzerindeki yara izleri kontrolü içinde farklı test uygulamalarında yararlanılabilmektedir.

Karaciğer biyopsisi testi için her hasta için uygulanmamaktadır. Karaciğer biyopsisi hastalığın gelişimi ve ağır seyredip seyretmemesine göre yapılıp hastanın sağlık durumu ile ilgili daha detaylı bilgi alınmasını sağlar.

Lokal anestezi ile yapılan biyopsi işlemi ile karaciğer sertleşmesi ve yara durumları hakkında da gerekli veriler elde edilebilir.

Karaciğer yağlanması teşhisi işlemlerinde hekim tarafından talep edilen test, tarama ve görüntüleme işlemleri sonrasında daha net veriler ışığında tedaviye geçilir. Hekim elinde bulunan tüm verilere bakarak hastanın durumuna göre gerekli olan tedaviyi uygulamaya başlar.

Karaciğer Yağlanması Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Karaciğer yağlanması tedavisi ile ilgili olarak ilaç tedavisi uygulanmamaktadır. Karaciğer yağlanmasının tedavi edilmesi için herhangi bir tıbbi ilaç bulunmaz. Karaciğer yağlanması ile ilgili olarak gerçekleştirilen başvuru sonrasında hekim tarafında yapılan tetkikler ile sağlık sorunu tespit edilir.

Sağlık sorunun durumunda göre hekim yaşam tarzında değişiklikleri, sağlıklı ve düzenli beslenmenin yanı sıra egzersizleri önerebilir. Hekim tarafından yapılan bu öneri ile beraber hastanın yaşam tarzında yaptığı değişiklikler karaciğer yağlanmasının tersine dönmesine çoğu zaman etki etmektedir.

Karaciğer yağlanması alkol sebebi ile yaşanmış ise hekim alkol tüketimine sınırlama getirilmesini isteyebilir. Bunun yanı sıra aşırı kilolu olan kişilerde kilo verilmesi, sağlıklı beslenmenin tercih edilmesi gibi hayat tarzında değişimlerin gerçekleştirilmesi önerilebilir.

Aynı zamanda hekim özellikle tüketilmemesi gereken besinler hakkında detaylı bilgileri sunarak tüketilmesi gereken besinleri de liste olarak verebilir. Hastanın günlük egzersizlere yer açması ise karaciğer yağlanması sorunun çözülmesinde son derece önem taşıyan etkenler arasında bulunmaktadır.

Karaciğer yağlanması nedeni ile hastada bazı komplikasyonların yaşanması durumunda ise hekim tarafından farklı tedavi uygulamalarına yer verilebilmektedir.

Karaciğer yağlanması sonrasında gelişim gösterebilecek olan siroz tedavisinde ise hekim yaşam tarzında değişimin yapılmasını talep etmenin yanı sıra ilaç tedavisi ve cerrahi işlemler yer verebilir.

Karaciğer yağlanması tedavisi ile ilgili olarak ağırlaşan sorunlar da karaciğer yetmezliği bulunmaktadır. Hastada karaciğer yetmezliğinin yaşanması durumunda ise karaciğer nakil işlemine yer açılması gerekmektedir.

Karaciğer yağlanması tanı ve tedavi işlemleri ile ilgili olarak hekim kontrolünde işlemler yer açılarak hekim tarafından önerilen uygulamalardan yararlanılması tavsiye edilir. Karaciğer yağlanmasında hekim tarafından önerilen diyet ve sağlıklı yaşam tarzına geçiş yağlanmanın tersine dönmesine etki ederken tavsiyeye uyulmaması karaciğer iltihaplanması, siroz ve karaciğer yetmezliği gibi ciddi sorunlara kadar uzanabilmektedir. Bu sebep ile hekim tarafından tavsiye edilen işlem ve uygulamalara yaşamınız içinde yer açmanız, hayatınızın kalitesi ve konforuna da aynı oranda etki edilmesine sebep olacak seçimleri seçmeniz anlamına gelmektedir.